Stil tips Heavy metal – del 1

Jag tänkte börja med att prata lite om smink och vad som är vanligast inom hårdrock. Beroende på subgenre använder både män och kvinnor smink. Det man ser mest utav är sotade ögon och röda läppar (baserat på vad jag sett på t.ex festivaler).

På bilden ovan ser du en nyans av röda läppar och en form av sotning. Den här sotningen är lite svårare än andra sotningar och kanske inte det bästa vardagssminket för den oerfarna. Om du inte vill ha så mycket smink som en sotning innebär till vardags kan man alltid ha bara lite kajal, gärna med vinge. Här kommer ett youtube klipp på en form av sotning.

Du behöver självklart inte följa den exakt men det ger dig ett hum om ungefär hur du kan göra. Sotade ögon med läppstift är något jag personligen gillar då du kan variera det så mycket. Du kan göra det till en fest sminkning men också en mer vardaglig look.

Här är ett exempel på hur jag tagit en enkel svart sotning och haft på glitter för att göra den mer festlig.

bild-2016-10-28-kl-07-31

Man kan även göra en mer extrem fest look som Taylor Momsen

7145296547_6a6490900a_o

Så tänkte jag avsluta med ett exempel på hur männens smink kan se ut, det här är bandet Sister.

295529_10150264818972761_740837_n.jpg

Lämna en kommentar